Рулетка

от Уикипедия, свободната енциклопедия
Вижте пояснителната страница за други значения на Рулетка.

Рулетка

Играта на рулетка е хазартна игра, която се играе в казино.

История[редактиране | редактиране на кода]

Roulette е дума с френски произход, която означава малко колело. Счита се, че рулетката се появила за първи път във Франция. Според някои източници обаче тя е измислена в Китай, а впоследствие доминикански монаси, търгуващи с Китай, я пренасят в Европа. Най-ранната версия на рулетката, станала популярна в Европа през 1500 г. и била известна като карнавална игра, по време на която се въртял кръг. През 1657 г. известният френски математик Блез Паскал предлага много примитивна версия на рулетката. Той я счита за вторичен продукт на вечния двигател.

Смята се, че рулетката, както я познаваме в наши дни, е комбинация от английската игра с колело Reiner, Ace of Hearts, Roly-Poly, както и италианската игра на дъска, наречена Hoca and Biribi, и вече съществуващата френска игра на дъска с това наименование – Roulette. През 1739 година играта Roly-Poly е забранена в Обединеното кралство, както и много други хазартни игри. През следващите 50 – 60 години рулетката претърпява много изменения и трансформации до 1796 година, когато в Париж играта започва да се играе в настоящата ѝ форма и модерните колела на рулетката стават популярни в парижките казина. То е съдържало същите елементи като модерните колела на рулетката – черните и червените сектори, разположението на секторите от 1 по 36 около колелото и сектора 00 в американската рулетка (шансовете за успех при колело на рулетката със сектор 00 са по-благоприятни за казината, тъй като шансът за играчите на рулетка да загубят са по-големи). Единствената разлика е, че секторът 0 е бил червен цвят (въпреки че казината забраняват всички залагания на червено, в случай, че се падне нулата) и секторът 00 е бил черен (залаганията на черен цвят са губещи). По-късно, за да се премахне това объркване, те променят цветовете на секторите 0 и 00 на зелено.

През 1842 двамата братя близнаци, французите Франсоа и Луи Бланк, добавят 0 на колелото на рулетката, за да увеличат предимството на казиното. Рулетката била пренесена в САЩ в началото на XIX век и отново с цел да се увеличи преимуществото на казината пред играчите била добавена още една нула – 00. Някъде тази нула била заменена с американския орел. През 1800 г. в Нови Орлеан, щата Луизиана е открит първият игрален дом, в който има рулетка. В началото на XIX в. рулетката се разпространила навсякъде в Европа и САЩ и станала една от най-популярните игри в казината.

Легендата разказва, че Франсоа Бланк сключил сделка с дявола, за да получи тайните на рулетката. Това мнение се основава на факта, че ако се съберат всички числа на рулетката (от 1 до 36), се получава 666, известно като „Числото на Звяра“ и представляващо дявола.

Основи на играта[редактиране | редактиране на кода]

Целта на играта е да се предвиди къде ще падне топчето в рулетката след завъртането ѝ. Играчите играят срещу казиното, представено от дилъра (крупието).

Всеки от играчите на масата залага върху определено число, определена комбинация от числа, както и върху вида (малки/големи числа) или цвета (червен/черен) на числото, в чийто сектор ще попадне топчето на рулетката. Секторите на рулетката са 37 или 38 в зависимост от това какъв тип е рулетката. В повечето казина в Европа рулетката има числата от 1 до 36, които през едно са черни и червени, плюс сектор за нулата (0), който е зелен. В САЩ обикновено има и още един сектор: двойна нула (00). Тази втора нула увеличава вероятността на казиното да спечели срещу играчите, тъй като, ако играчът заложи на червено/черно или четно/нечетно и се падне 0 – печели казиното. Ако при европейския тип рулетка предимството на казиното пред играчите е 2,7%, при варианта с двете нули то става 5,26%. Минималният размер на залога се определя от самото казино, като обикновено в едно и също казино има няколко маси с различни минимални залози. Играта започва, след като крупието завърти рулетката и пусне топчето в улея ѝ. Това става в посока, противоположна на посоката на въртене на самата рулетка. Играчите играят предимно с цветни чипове, като всеки един играч ползва определен цвят. След края на участието им (понякога и по време на него) тези чипове могат да се разменят за кеш чипове, върху които има изписана с цифри тяхната равностойност. Играчите могат да правят залози, докато крупието не обяви „Край на залаганията“ (англ.: No more bets; фр.: Rien ne va plus). След като въртящото се топче попадне в някои от секторите на колелото, крупието обявява числото и поставя на масата върху този номер маркер (англ.: dolly). След това събира загубилите залози и изплаща печалбите на спечелилите.

Маса за френска рулетка

На игралната маса обикновено има 3 служебни лица. Инспектор, който стои на висок стол в началото на игралната маса до рулетката и съблюдава за правилата на играта, като понякога помага на дилъра в смятането на залозите; дилър, който върти самата рулетка и води играта; и събирач на чиповете, който стои до дилъра и подрежда събраните от масата чипове.

Видове рулетка[редактиране | редактиране на кода]

Често хората си мислят, че има само един универсален вид рулетка, но това схващане далеч не е вярно. Играта има десетки разновидности, които са популярни в различните континенти и страни. Най-популярните видове[1] рулетка са следните:

  • Европейска рулетка – това е най-популярната разновидност на рулетката, която може да се открие в почти всяко казино;
  • Френска рулетка – тя е много сходна и често бива бъркана с европейската, но при нея има една основна разлика. Когато направените залози имат шанс за победа 50/50 (черно/червено, четно/нечетно и т.н.) и се падне 0, играчът ще получи половината от своя залог. Тоест получава се един вид застраховка за залозите с шанс за победа 50%.
  • Американска рулетка – тук основната разлика е в това, че освен традиционния нулев сектор (0) вече има още един допълнителен сектор от две нули (00). Това от своя страна увеличава шанса за печалба на казиното и намалява този на играча.
  • Рулетка с две топчета – това е по-малко популярна разновидност на рулетката. Както подсказва името ѝ, тук съществената разлика е в това, че има две топчета. Залозите са стандартни както при другите видове и при положение че и двете топчета се спрат на вашия залог, печалбата се удвоява. При положение че уцелите само едното топче, то отново имате печеливш залог.

Видове залози[редактиране | редактиране на кода]

Някои от играчите залагат на свои любими числа. Други – на няколко числа, за да увеличат шансовете си за печалба. Трети използват системи за залагания.

Залозите най-общо са няколко основни вида според това на какво се залага.

  • Ако примерно играч заложи, че ще се падне само и единствено числото 10, това е залог straight-up. Чиповете (залогът) се поставят в центъра на полето с това число върху масата и ако се падне това число, залогът ще бъде изплатен в отношение 1:35.
  • Split – сплит е, когато се заложи на две съседни числа. Залогът се поставя на линията, която ги дели. Печалбата е в отношение 1:17 към залога.
  • Street – стрийт е, когато се заложи на ред от числа на игралната маса (3 числа). Залогът се поставя в началото на реда (върху най-външната за реда линия). Печалбата е в отношение 1:11.
  • Corner – корнер е, когато се заложи на 4 съседни числа върху масата. Залогът се поставя на общия им ъгъл. Печалбата се изплаща в отношение 1:8.
  • Six line – когато се заложи на 6 числа – 2 съседни реда. Изплаща се в отношение 1:5.
  • Залагане на дузини. P – от 1 до 12, M – от 13 до 24, D – от 25 до 36. Залогът се поставя на отбелязаните места долу вляво или дясно и се изплаща в отношение 1:2.
  • Залагане на колона. Залага се под колоните в отбелязаните места и се изплаща в отношение 1:2.

Може да се заложи и на сектори, които определят какъв според играча ще е видът на числото:

  • Черно/Червено
  • Четно/Нечетно
  • Малки (1 – 18)/Големи (19 – 36)

Ако играчът познае, залогът ще се изплати в отношение 1:1.

  • Комбинации от числа – Call bets

Ако разгледаме една рулетка, всички числа върху нея могат да се разделят на четири съседни сектора. Може да се заложи на всеки от тези сектори с определени комбинации. Тези залози се наричат call bets, а комбинациите от числа се наричат: Воазин ди Зеро, Орфълънс и Тиер.

  1. Воазин ди Зеро (Voisins du Zero) – Залагат се 9 чипа. На 0/2/3 (Street) + 25/26/28/29 (Corner) по 2 чипа, 4/7 (Split) + 12/15 (Split) + 18/21 (Split) + 19/22 (Split) + 32/35 (Split) – по 1.
  2. Тиер (Tiers du Cylindre) – Залагат се на 12 числа с 6 чипа – на 6 Split-а. 5/8 + 10/11 + 13/16 + 23/24 + 27/30 + 33/36 по 1.
  3. Орфълънс (Orphelins) – Залагат се 5 чипа – На 4 Split-a (6/9 + 14/17 + 17/20 + 31/34) + 1 Straight-up (на 1)

Call bets не е необходимо да се нареждат по масата. Играчът директно заявява на крупието залога си. Примерно Voisin by 5 /воазин бай файв/ и това букв. означава „залагам на комбинацията воазин по 5 за всеки чип“. Дилърът трябва да повтори обявата, с което потвърждава, че я е приел.

По-долу ще откриете таблица, която показва вероятността на всеки вид залог да се падне при игра на европейска рулетка:

Залози Вероятност Изплащане
6 числа – комбиниран залог 16,20% 5 към 1
4 числа – комбиниран залог 10,80% 8 към 1
3 числа – комбиниран залог 8,10% 11 към 1
2 числа – комбиниран залог 5,40% 17 към 1
Залог на число
(Straight-Up залог)
2,70% 35 към 1
3-та 12 32,40% 2 към 1
2-ра 12 32,40% 2 към 1
1-ва 12 32,40% 2 към 1
19 до 36 48,6% 1 към 1
1 до 18 48,6% 1 към 1
Нечетно 48,6% 1 към 1
Четно 48,6% 1 към 1
Черно 48,6% 1 към 1
Червено 48,6% 1 към 1

Стратегии и тактики за залагане[редактиране | редактиране на кода]

Система за обратен мартингейл[редактиране | редактиране на кода]

Системата "Обратен Мартингейл", известна още като системата "Парола", следва идеята на стратегията за залагане "Мартингейл", но в обратен ред.[2][3][4] Вместо да удвоява залога след загуба, играчът удвоява залога след всяка печалба. Системата създава фалшивото впечатление, че елиминира риска от увеличаване на залога при загуба, но всъщност има същия проблем като стратегията мартингейл. Като удвоява залозите след всяка печалба, човек продължава да залага всичко, което е спечелил, докато или спре да играе, или загуби всичко.[5][6]

Системата на Д'Аламбер[редактиране | редактиране на кода]

Системата, наричана още montant et demontant (от френски език, което означава "нагоре и надолу"), често се нарича пирамидална система.[7] Тя се основава на математическата теория на равновесието, разработена от френския математик със същото име.[8][9][10]Подобно на мартингейл, тази система се използва главно за залагания без оглед на равни суми и е предпочитана от играчи, които искат да сведат до минимум размера на своите залози и загуби. Последователността на залозите е много проста: след всяка загуба към следващия залог се добавя по една единица, а след всяка печалба от следващия залог се изважда по една единица. Започвайки с първоначален залог от, например, 1 единица, загубата ще увеличи следващия залог на 2 единици. Ако тя бъде последвана от печалба, следващият залог ще бъде 1 единица.

Други системи[редактиране | редактиране на кода]

Съществуват много други системи за залагане, които разчитат на тази логическа грешка или се опитват да следват "серии" (търсейки закономерности в случайността), като съответно променят размера на залога.[11][12]

Вижте също[редактиране | редактиране на кода]

Външни препратки[редактиране | редактиране на кода]

Източници[редактиране | редактиране на кода]

  1. Най-играните видове рулетка
  2. Reverse Martingale Strategy: How Does It Work? // clichemag.com. Посетен на 30 януари 2024 г.
  3. Mastering the Reverse Martingale Strategy: Your Winning Guide // mostmuscular.com. Посетен на 30 януари 2024 г.
  4. How does the Reverse Martingale betting system work in Baccarat? // gambling.gov.capita. Посетен на 30 януари 2024 г.
  5. How Do You Use the Paroli Betting System: 3 Things To Know // foreignpolicyi.org. Посетен на 30 януари 2024 г.
  6. Expert Guide to the Paroli Betting System for Online Gambling // www.business2community.com. Посетен на 30 януари 2024 г.
  7. D’Alembert System Explained – What is the D’Alembert System? // www.techopedia.com. Посетен на 30 януари 2024 г.
  8. D’Alembert’s Principle // byjus.com. Посетен на 30 януари 2024 г.
  9. Рулетка // www.kazinobu.com. Посетен на 30 януари 2024 г.
  10. D'alembert Wave Equation // www.studysmarter.co.uk. Посетен на 30 януари 2024 г.
  11. The Gambler's Fallacy // fallacyfiles.org. Посетен на 30 януари 2024 г.
  12. The Gambler’s Fallacy: What It Is and How to Avoid It // effectiviology.com. Посетен на 30 януари 2024 г.